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2019 Vol.7, Issue 3 Preview Page

Research Article

30 September 2019. pp. 57-64
Abstract
빠른 소비패턴과 다양한 개성의 소비자 취향으로 현재의 디자인상품계는 새로운 이미지 창출에 대한 이슈를 늘 가지고 있다. 특히 창의적인 이미지/디자인을 창조해야하는 디자이너들에게 매 시즌 신선한 디자인제품을 제공하기 위해 수많은 발상방법을 활용하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 창의적인 디자인창조를 위한 새로운 디자인창출 방법론을 찾고자 구성주의 교육법을 디자인교육에 활용해 학습자(예비디자이너)들에게 적용하고 효과를 검증하고자 하였다. 연구내용으로는 구성주의 교육법을 고찰하여 디자인에 적용한 선행연구를 기반으로 본 연구에서 활용하고자하는 아트워크제작과정을 보완하여 수업모형을 도출하였다. 이를 학습자들에게 적용한 후 설문조사를 실시하여 도출된 수업모형과 내용이 디자인제작에 어떤 영향을 미치는 지 알아보았다. 연구결과 모티브, 색상, 표현기법 등의 디자인요소는 디자인 시 발상과 연상에 많은 도움을 주는 것으로 나타났으며, 이외에도 레이아웃, 소재 등의 요소도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
With fast consumption patterns and diverse consumer tastes, the current design industry has always had an issue of creating new images. In particular, designers who need to create creative images/designs are using numerous ways of thinking to provide fresh design products every season. In this study, to find a new design creation methodology for creative design creation, the constructivist educational method was applied to the design education to the learners (pre-designers), and invest the effectiveness. Based on the prior study applied to the design by considering the constructivist educational method, the class model was derived by supplementing the art work production process to be used in this study. After applying it to the learners, the survey was conducted to find out how the derived class models and contents affect the design production. Studies have shown that deign elements such as motifs, colors, and expressive techniques are helpful to ideas and connections in design, as well as elements such as layout and materials.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 7
  • No :3
  • Pages :57-64