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2021 Vol.9, Issue 3 Preview Page

Research Article

30 September 2021. pp. 137-145
Abstract
이 연구는 할인점의 점포이미지가 점포애호도에 어떠한 영향을 미치는지를 검토하기 위한 목적으로 수행되었다. 선행연구의 검토를 통해 점포이미지와 점포애호도에 관한 기존 연구를 고찰하였으며, 이를 통해 연구가설을 설정하였다. 연구가설을 검증하기 위해 실증분석에서는 194명을 대상으로 한 점포이미지의 구성요인과 점포애호도에 미치는 영향에 관한 설문조사 결과를 SPSS 25.0과 AMOS 23을 사용하여 분석하였는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 상징적 점포이미지가 고객만족도에 영향을 미친다는 가설을 검정한 결과 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 기능적 점포이미지는 점포분위기, 판매원서비스, 제품요인, 가격요인, 점포입지 등으로 구성된 것으로 나타났다. 그 가운데 점포분위기, 제품요인, 가격요인, 점포입지 등은 점포애호도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 판매원서비스는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 결론에서는 연구결과의 관리적 측면에서의 적용에 관해 논의하였으며, 연구의 한계 및 미래연구 방향에 관해 제안을 하였다. 미래연구에서는 COVID-19 상황 등 새로운 환경을 맞이한 가운데 온라인 점포와 대형할인점을 비교 연구하는 것도 의미 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was conducted to examine how the store image affects store loyalty in discount store. In order to establish a framework, this study investigated previous studies about the store image and store loyalty. Based of the existing research results, this study has drawn 2 hypotheses. For this purpose, a survey of 194 samples was analyzed using SPSS 25.0 and AMOS 23. The results are as follows. First, it turns out that the symbolic store image has a significant influence on the store loyalty. Second, it has been revealed that the functional store image can be composed of five factors: store atmosphere, salesman service, product factor, price factor, store location. It has been shown that store atmosphere, product factor, price factor, store location have a significant influence on the store loyalty. In the conclusion, we discussed the implications derived from the empirical results and suggested for future research In future research, it will be meaningful to study online stores and large discount stores while facing new environments such as the COVID-19 situation.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :3
  • Pages :137-145