All Issue

2021 Vol.9, Issue 3 Preview Page

Research Article

30 September 2021. pp. 105-114
Abstract
본 연구에서는 중년 남성의 여러 가지 특성과 학습의 요인, 은퇴 후 심리 ‧ 정신적 안정과 생애전환을 위한 진지한 여가스포츠 활동으로 드론 교육 경험에 대해 심층인터뷰를 진행하여 중년남성의 여가스포츠에 대한 발전 방향을 모색하고자 한다. 아울러 분석 내용을 토대로 향후 중년 남성의 진지한 여가문화와 스포츠에 대한 미래지향적인 의식을 정립하고 새로운 스포츠 교육 컨텐츠 개발에도 기여하고자 한다. 본 연구를 위해 질적연구방법을 채택하여 진행하였으며 인터뷰는 2019년 1월 한달동안 시행되었다. 인터뷰 대상은 드론교육 프로그램에 참여한 적이 있는 30대부터 60대까지 중년남성들이었고, 개별 인터뷰는 대략 60분~90분 정도 소요되었다. 인터뷰는 내러티브(narrative)적 인터뷰기법으로 진행하였으나 연구문제에 의거하여 특정이슈에 대해서는 사전에 준비한 질문에 따라 반구조화(semi-structured) 형식을 추가로 사용하였다. Stebbins(1982)의 ‘진지한 여가’의 구성요소를 분석틀로 하여 연구 참여자들과의 심층면담과 참여관찰을 통해 얻은 자료를 지속적으로 읽고 분석하여 개념을 도출하였다. 결과는 4개의 상위범주와 9개의 하위범주로 정리되었다. 상위범주로는 계기, 노력, 인내, 발전이며, 하위범주로는 시작의 계기, 지속가능 계기, 활동감, 힘겨움, 열정, 성취감, 제약, 성취욕, 변화가 도출되었다.
In this study, we conducted an in-depth interview on the drone education experience as a serious leisure sports activity for various characteristics and learning factors of middle-aged men, psychological and mental stability after retirement, and life change to determine the development direction of leisure sports for middle-aged men. want to explore In addition, based on the analysis, it is intended to establish a future-oriented awareness of serious leisure culture and sports for middle-aged men in the future, and to contribute to the development of new sports education contents. For this study, a qualitative research method was adopted and the interview was conducted during the month of January 2019. The interview subjects were middle-aged men in their 30s to 60s who had participated in a drone education program, and the individual interviews took about 60 to 90 minutes. The interview was conducted in a narrative interview technique, but a semi-structured format was additionally used according to the questions prepared in advance for specific issues based on the research question. The concepts were organized by continuously reading and analyzing the data obtained through in-depth interviews and participatory observations with the study participants, and the groups were categorized into upper and lower categories. Through this process, 4 super-categories and 9 sub-categories were derived. The upper category is opportunity, effort, perseverance, and development, and the lower category is the opportunity for beginning, sustainability, activity, hardship, passion, sense of achievement, restriction, desire for achievement, and change.
References
  1. 박지현, "중년남성의 통합적 노후준비에 미치는 영향; 경제활동 및 가족관계 만족도 요인을 중심으로", 웰니스학회지, 제12권 제4호, pp.190, 2017.https://doi.org/10.21097/ksw.2017.11.12.4.189
  2. 김종민, "여가스포츠에 대한 이해와 활성화 방안", 스포츠과학논문집, 제22권, pp.5-6, 2010.
  3. 최석호, 이미경, 이용재, "진지한여가", 여가경영, 2012.
  4. 김준, 이근모, "여가스포츠 참가자의 자기결정성, 여가제약 협상, 진지한 여가, 운동지속의 구조모형 분석", 한국스포츠사회학회지, 제25권 제2호, pp.88-89, 2012.
  5. 이은주, "노인의 여가스포츠활동과 사회적지지, 우울감, 죽음불안의 관계", 한국여가레크레이션학회지, 제38권 제4호, pp.54, 2014.
  6. 최석환, 김영환, 조윤용, "중년세대의 여가인식과 스포츠가치관이 참여동기에 미치는 영향", 한국여가레크레이션학회지, 제33권 제2호, pp.109-110, 2009.
  7. 박진경, 전호문, 민제호, 나순복, "고등학생의 스포츠 활동정도와 삶의 질의 관계분석", 한국체육과학회지, 제23권 제2호, pp.783-794, 2014.
  8. 원효리, "여가활동으로서의 댄스스포츠가 중 ‧ 장년층의 몰입경험 및 삶의 질에 미치는 영향", 한국스포츠학회지, 제11권 제3호, pp.233-246, 2013.
  9. 장호중, 김정묵, "스포츠 참가자의 건강지각과 건강증진행위 및 삶의 질의 관계" 한국스포츠학회지, 제12권 제2호, pp.285-296, 2014.
  10. 함형석, 원영신, 임성철, "두 바퀴 인생을 사는 사람들: 여가활동을 통해 관련 직업으로 이직한 MTB 참여자의 삶", 한국체육학회지, 제55권 제2호, pp.100-102, 2016.
  11. 송선희, 노유석, "중년기 성인학습자의 평생학습 참여동기, 자기효능감, 자기주도학습이 교육만족도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, pp.320-327, 2017.
  12. 김태은, "한 중년 남성의 생애에 나타난 평생학습 경험 내러티브 탐구", 인문사회21, 제12권 제1호, pp.2149-2150, 2021.
  13. J. Mezirow, "Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformative Learning Theory", In J. Mezirow & Associates (Eds.), Learning as Transformation, San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2000.
  14. 육혜숙, "늦깎이 성인학습자의 박사과정 학습경험에 관한 내러티브 연구" 박사학위논문, 아주대학교 대학원, 2016.
  15. 주성희, "경력단절 여성의 생애 진로전환 경험분석: 근거 이론적 접근", 박사학위논문, 경성대학교 대학원, 2016.
  16. 김한별, "평생교육론", 서울: 학지사, 2014.
  17. 최은수, 김미자, 최연희, 윤한수, "평생교육론", 공동체, 2017.
  18. M. S. Knowles, "The Making of an Adult Educator: An Autobiographical Journey", San Francisco, CR: Jossey-Bass, 1989.
  19. E. C. Lindeman, "The Meaning of Adult Education", New York: New Republic, 1926.
  20. P. Cranton, "Teaching for transformation", In J. M. Ross Gordon (Ed.), Contemporary Viewpoints on Teaching Adults Effectively, New Directions for Adult and Continuing Education, 93, San Francisco, CA:Jossey-Bass, 2002.
  21. 산업통상자원부, "산업통상자원부 보도자료 4.17", 산업통상자원부, 2020.
  22. 박찬민, "레저 활동으로서 드론 운용과 관련된 쟁점에 관한 연구", 스포츠엔터테인먼트와 법, 제19권 제1호, pp.40, 2016.
  23. https://www.data.go.kr/data/15064468/fileData.do (한국교통안전공단 2021)
  24. U. Flick, "질적연구방법", 한25, 2009.
  25. 김병훈, 서광봉, "여가 모터사이클 참여자의 진지한 여가 경험에 관한 질적 연구", 질적탐구, 제1권 제1호, pp.127-152, 2015.
  26. 김영천, "질적연구방법론 2: method", 서울: 아카데미프레스, 2013.
  27. D. J. Clandinin, "내러티브 탐구를 위한 연구방법론", 강현석 외(역), 파주: 교육과학사, 2007
Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :3
  • Pages :105-114