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2020 Vol.8, Issue 4 Preview Page

Research Article

31 December 2020. pp. 59-69
Abstract
본 연구는 최근 차세대 플랫폼으로 주목받고 있는 인공지능 스피커의 사용의향과 관련, 확장된 기술수용모델을 적용하여 잘 설명할 수 있도록 독립변수에 의인화, 서비스다양성, 이용 용이성, 인지된 사생활 침해를 포함하였고, 매개변수로 인지된 유용성과 인지된 즐거움을 포함한 모델을 설계하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인공지능 스피커의 의인화, 서비스 다양성, 이용 용이성은 인지된 유용성에 정(+)의 영향을 미쳤고, 인지된 사생활 침해는 인지된 유용성에 부(-)의 영향을 미쳤다. 둘째, 인공지능 스피커의 의인화, 서비스 다양성, 이용 용이성은 인지된 즐거움에 정(+)의 영향을 주었고, 인지된 사생활 침해는 인지된 즐거움에 유의한 영향을 미치지 못했다. 셋째, 인공지능 스피커를 사용함으로써 인지된 유용성과 인지된 즐거움은 이용 의향에 정(+)의 영향을 주었고, 인지된 즐거움이 인지된 유용성보다 이용 의향에 미치는 영향이 훨씬 강한 것으로 파악되었다. 마지막으로 경로분석 결과, 인공지능 스피커의 이용 의향에 가장 영향력이 높은 경로는 ‘서비스 다양성→인지된 즐거움→이용 의향’인 것으로 파악되었다.
This study included anthropomorphism, service diversity, ease of use, and perceived privacy invasion in independent variables in order to be able to explain well by applying an Extended Technology Acceptance Model in relation to the intention of artificial intelligence speakers, which are recently attracting attention as a next-generation platform. In addition, a model including perceived usefulness and perceived enjoyment as parameters was designed. The results of this study are as follows. First, the anthropomorphism, diversity of services, and ease of use of artificial intelligence speakers had positive(+) effects on perceived usefulness, and the perceived privacy invasion had a negative(-) effects on perceived usefulness. Second, the anthropomorphism, diversity of services, and ease of use of artificial intelligence speakers had positive(+) effects on perceived enjoyment, and perceived privacy invasion did not significantly affect perceived enjoyment. Third, the perceived usefulness and perceived enjoyment by using the artificial intelligence speaker had positive(+) effects on the intention to use, and the perceived enjoyment had a much stronger effect on the intention to use than the perceived usefulness. Finally, as a result of path analysis, It was found that the most influential path for the intention to use artificial intelligence speakers was ‘service diversity → perceived enjoyment → intention to use’.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 8
  • No :4
  • Pages :59-69