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본 연구는 간호대학생의 창의성, 공감역량, 셀프리더십 및 문제해결능력 정도를 파악하고 창의성, 공감역량, 셀프리더십이 문제해결능력에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. G광역시 일개 대학 간호학과 4학년 재학생 총 127명을 대상으로 2020년 9월에 자가보고형 설문 조사를 통해 자료수집 하였으며, SPSS WIN 22.0 program을 이용하여 분석하였다. 연구결과 간호대학생 문제해결능력은 3.76±0.58점이었으며, 창의성(r=.50, p<.001), 공감역량(r=.70, p<.001), 셀프리더십(r=.79, p<.001)이 문제해결능력과 유의한 양적 상관관계를 보였다. 셀프리더십(β=.52, p<.001), 공감역량(β=.33, p<.001), 창의성(β=.15, p<.001)의 순으로 문제해결능력에 영향을 미쳤으며, 회귀모형이 70.0%의 설명력을 가졌다. 간호대학생이 졸업 후 임상현장에서 효율적으로 문제해결능력을 발휘할 수 있도록 셀프리더십, 공감역량, 창의성을 향상시킬 수 있는 다학제적 간호교육프로그램이 개발되어야 할 것이다.
This study was to investigate creativity, compassionate competency, self-leadership and problem-solving ability and to identify factors influencing problem-solving ability in nursing students, This study population consisted of 127 students in the 4th grade of nursing at one university in G metropolitan city. The data were collected at september 2020 and analyzed using t-test, ANOVA, Mann-Whitney U test, Kruskal waillis test, Pearson correlation coefficient, multiple regression analysis with SPSS WIN 22.0 program. The results, the mean score of problem-solving ability in nursing students was 3.76±0.58, problem-solving ability explained 70.0% of the variance in self-leadership(β=.52, p<.001), compassionate competency(β=.33, p<.001), and creativity(β=.15, p<.001) in oder. The results of our research suggest that self-leadership is most important variable influencing problem-solving ability in nursing students. Therefore, to promote problem-solving ability in clinical situation, must to develop multidisciplinary nursing education program that can improve self-leadership, compassionate competency, and creativity.
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- Publisher :The Society of Convergence Knowledge
- Publisher(Ko) :융복합지식학회
- Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
- Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
- Volume : 8
- No :4
- Pages :71-80
- DOI :https://doi.org/10.22716/sckt.2020.8.4.037