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2019 Vol.7, Issue 3 Preview Page

Research Article

30 September 2019. pp. 97-105
Abstract
본 연구는 SW 교육 도구 / 학습 학교가 운영하는 SW 교육 활동이 학생들의 사고와 컴퓨팅 인식 및 컴퓨터 사용을 향상시킬 수 있도록 SW 교육 도구를 사용하여 효과적인 수업 준비와 수업 시간을 찾기 위해서 실행되었다. 본 연구에서는 SW 교육 연구 / 선도 학교 중에서 15 개의 중학교를 선정하였으며 각 학교의 SW 교육에 대한 교과 과정, 운영 계획 및 운영 보고서를 참고하여 결과를 분석 하였다. 이를 바탕으로 SW 수업을 위한 다양한 실험 도구와 시간을 준비하여 수업에 적용하였다. 마지막으로 테스트 결과를 바탕으로 학교 별 교육 활동을 비교 분석하였다. 그 결과 SW 연구 / 선도 학교는 다양한 과목(정보 과목 SW, 일반 과목 SW 융합 교육, 방과 후 SW 교육 및 SW 체험 학습 활동)에서 컴퓨터 SW 커리큘럼을 운영하고 있으며, 이중에서 정보과목 SW에 속한 교육의 구성이 학습자의 컴퓨팅 사고 능력과 컴퓨터 사용 태도와 인식에 제일 큰 영향을 미친다는 것을 보여주었다.
This study attempts to find effective instructional arrangements and class time using SW teaching tools so that SW teaching activities run by SW teaching research / leader schools can improve students’ thinking and computing awareness and computer use. For this study, 15 middle schools were selected from the SW education research / leader schools, and the data of the curriculum, operation plan, and operation report on SW education in each school were referenced and the results were analyzed. Based on this, various experimental tools and time were prepared for SW class and applied to the class. Finally, based on the test results, we compared and analyzed educational activities by school. As a result, SW research / leader schools are operating computer SW curriculum in various subjects (information subject SW, general subject SW convergence education, after-school SW education and SW experience learning activities). Among them, the educational composition belonging to the information subject SW showed the greatest influence on learner’s computing thinking ability, computer use attitude and perception.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 7
  • No :3
  • Pages :97-105