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2020 Vol.8, Issue 4

Research Article

December 2020. pp. 1-9
Abstract
4차 산업시대에서 창의적이고 전문성 있는 간호인재 양성을 위해 미래지향적인 교육프로그램이 필요한 상황에서 본 연구는 디자인씽킹 기반 간호학 학습프로그램이 간호대학생의 비판적 사고성향, 일상적 창의력에 미치는 효과를 검증하기 위해 수행되었다. 2020년 5월~7월까지 G광역시 일개 대학의 간호학과 4학년 59명에게 디자인씽킹 기반 학습프로그램을 2주간 총 4회(1회당 40~50분) 적용하였다. 수집된 자료를 기술통계, paired t-test로 분석한 결과 디자인씽킹 기반 간호학 학습프로그램을 경험한 학생들의 비판적 사고능력(t=-6.65, p=.000)과 일상적 창의력(t=-2.17, p=.037)은 향상되었으며 이는 통계적으로 유의하였다. 디자인씽킹 기반 간호학 학습프로그램이 간호대학생의 비판적 사고능력과 창의력을 향상시키기 데 매우 유용하므로 간호교육현장에서 적극 활용되기를 기대한다.
In the era of the Fourth Industrial Revolution, future-oriented educational programs are needed to foster creative and professional nursing talent. This study was done to verify the effect of Design Thinking-based nursing learning program on nursing students’ critical thinking, everyday creativity. Data were collected from May to July 2020, with 59 fourth grade of nursing students at one university in G Metropolitan City. Design Thinking-based nursing learning program was applied D-school’s five stage process that composed of empathize, define, ideate, prototype and test. this program was conducted total 4 times in 2 weeks, each session lasted 40~50 minutes. The collected data were analyzed as descriptive statistics and paired t-test with SPSS 20.0 program. After applying the Design Thinking-based nursing learning program, critical thinking(t=-6.65, p=.000) and everyday creativity(t=-2.17, p=.037) increased which was statistically significant. Based on the above results, the design thinking-based nursing learning program is very useful in improving the critical thinking and creativity of nursing students, so it is expected that it will be actively utilized in the educational field.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 8
  • No :4
  • Pages :1-9