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2021 Vol.9, Issue 2 Preview Page

Research Article

June 2021. pp. 39-48
Abstract
본 연구는 간호학생의 DML(Debriefing for meaningful learning) 적용 시뮬레이션 학습경험을 분석한 것이다. 연구참여자는 총 18명이며, 연구방법은 2020년 11월 23일부터 12월 18일까지의 학습경험을 자유롭게 기술한 내용을 분석한 질적 연구 내용분석 방법이다. 연구결과 참여, 탐색, 평가 총 3개의 영역에서 7개의 범주와 13개의 유의미한 진술이 도출되었다. 결론적으로, DML 적용 수업은 학습내용 습득 강화와 지식적용을 위한 심화 발전 기회를 제공한다. 그러므로 다양한 학습에 DML을 적용한 확대 연구를 제언한다.
This study analyzed the learning experiences of nursing students in simulations applying Debriefing for Meaningful Learning (DML). There are a total of 18 research participants, and the research method is a qualitative research content analysis method that freely describes the learning experiences from November 23 to December 18, 2020. As a result of the study, 7 categories and 13 meaningful statements were derived from a total of 3 areas of participation, exploration, and evaluation. In conclusion, DML application class provides opportunities for further development for reinforcement of learning content acquisition and knowledge application. Therefore, it is suggested to expand research by applying DML to various learning.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :2
  • Pages :39-48