All Issue

2021 Vol.9, Issue 2 Preview Page

Research Article

June 2021. pp. 11-24
Abstract
본 논문에서는 식생활 라이프스타일과 선택속성을 파악하여 디저트를 추천해주는 시스템을 제안하고자 한다. 그리고 식생활 라이프 스타일과 디저트 카페 선택속성의 연관성을 분석, 매핑하여 실질적인 정보를 제공하며 기존 추천 애플리케이션 획일성에서 벗어나 흥미를 유발시키고 소비자 개인에 맞는 디저트를 본 논문에서는 식생활 라이프스타일이 디저트 카페 선택속성에 어떠한 영향을 주는지에 대해 4가지로 분석하였다. 이는 소셜미디어상의 디저트 데이터를 수집하여 토픽맵에 적용하고 식생활 라이프스타일 유형, 디저트 카페 선택속성 유형을 연결한다. 또한, 토픽맵과 와이드 딥러닝을 이용한 키워드 추출을 활용한 디저트 추천이 가능하게 하였다. 이러한 점은 IT 산업이 발전함에 따라 애플리케이션의 중요도가 커지고 있기 때문에 식생활 라이프스타일 유형과 디저트 카페 속성에 따라 외식 소비자들은 자신의 성향을 표현하는 방법으로 발전해가고 개인이 선호하는 취향 및 식생활 라이프스타일에 따라 소비유형이 차별화되고 있다.
In this paper, we propose a system that recommends desserts by grasping dietary lifestyle and selection attributes. In addition, the relationship between dietary lifestyle and dessert cafe selection attributes is analyzed and mapped to provide practical information. In this paper, the dietary lifestyle is related to the dessert cafe selection attribute to induce interest and to induce interest outside of the existing recommended application uniformity. Four kinds of analyzes were made on how it affects. It collects dessert data on social media and applies it to the topic map, and connects the dietary lifestyle type and the dessert cafe selection attribute type. In addition, it is possible to recommend desserts using a topic map-based keyword extraction technique and wide deep learning. This is because the importance of applications is increasing as the IT industry develops, and according to the type of dietary lifestyle and the properties of dessert cafes, eating out consumers develop as a way to express their disposition, and according to personal preference and dietary lifestyle. Different types of consumption are different.
References
  1. 한경수, "외식기업의 마케팅 자극요인이 외식 충동구매행동와 재방문의도에 미치는 과정에서 외식 소비자의 물질주의 소비성향의 조절효과", 한국관광학회 국제학술발표대회집 87, pp.430-433, 2020.
  2. 박진표, 전혜진, "외식프랜차이즈 기업의 구성원이 인식하는 조직문화 유형이 조직몰입과 고객지향성에 미치는 영향", 관광경영연구, 제97권, pp.187-209, 2020.
  3. 김민경, "외식 O2O 플랫폼 품질 특성이 지각된 가치, 고객만족, 지속이용의도에 미치는 영향", 관광연구저널, 제34권 제1호, pp.157-172, 2020.https://doi.org/10.21298/IJTHR.2020.1.34.1.157
  4. A. Lis, and M. Tomanek, "Sport Management: Thematic Mapping of the Research Field", Journal of Physical Education and Sport, Vol. 20, pp. 1201-1208, 2020.
  5. S.-J. Moon, and K.-M. Yoo, "Design of Deep Learning-based Tourism Recommendation System Based on Perceived Value and Behavior in Intelligent Cloud Environment", Journal of the Korean Applied Science and Technology, Vol. 37, No. 3, pp. 473-483, 2020.
  6. 김양훈, "프랜차이즈 베이커리카페의 브랜드 경험이 브랜드 신뢰 및 브랜드 충성도에 미치는 영향", 한국조리학회지, 제26권 제7호, pp.40-48, 2020.
  7. 신아현, "디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향, 디저트 소비문화의 조절효과", 세종대학교 관광대학원, 석사학위논문, 2018.
  8. 임현호, 양동휘, "식생활 라이프스타일에 따른 디저트 카페의 서비스품질특성이 소비 행동에 미치는 영향 연구", 한국조리학회지, 제22권 제7호, pp.148-157, 2016.
  9. 마혜지, "식생활 라이프스타일에 따른 와인 구매동기와 선택속성이 구매의도에 미치는 영향", 대구가톨릭대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  10. 김동윤, "식생활 라이프스타일 유형이 구매만족도에 미치는 영향, 편의식 선택속성의 매개효과를 중심으로", 호서대학교 벤처대학원, 석사학위논문, 2018.
  11. 서영태, "식생활 라이프스타일과 HMR외식소비성향이 행동의도에 미치는 영향, HMR관여도를 조절변수로", 세종대학교 관광대학원, 석사학위논문, 2019.
  12. 강혜숙, "개인 커피전문점 선택속성 요인이 이용고객의 전반적인 만족도에 미치는 영향과 성별 및 연령 차이검증", 한국외식산업학회지, 제13권 제2호, pp.61-78, 2017.
  13. 김병래, "디저트카페 선택속성이 만족에 미치는 영향", 부경대학교경영대학원, 석사학위논문, 2020.
  14. 김경민, "디저트 카페의 선택속성이 감정반응과 행동의도에 미치는 영향", 목표대학교 대학원, 석사학위논문, 2020.https://doi.org/10.20878/cshr.2020.26.1.013
Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :2
  • Pages :11-24