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Research Article

30 June 2021. pp. 103-116
Abstract
본 연구는 골프장 서비스품질이 장소애착도 및 고객행동에 미치는 영향을 검증하기 위하여 수행되었으며, 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 골프장 서비스품질(유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성)은 장소애착도에 부분적으로 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프장 서비스품질(유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성)은 고객행동에 부분적으로 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 골프장 서비스품질(유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성)과 고객행동의 영향관계에서 장소애착도는 부분적으로 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 특히 서비스품질의 하위요인인 중 유형성과 고객행동과의 영향관계에서만 장소애착도는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이는 골프장 서비스품질 중 유형성에 해당하는 물리적 환경을 개선하는 것이 무엇보다도 중요하다는 연구결과이며, 골프장의 물리적 환경을 경기요인과 비 경기요인으로 나누어 골퍼들의 선호도에 따라서 운영할 필요성이 있다는 것을 의미한다. 따라서 골프장의 경우 그린의 상태와 빠르기, 페어웨이 잔디의 상태, 벙커의 상태, 러프의 적절성, 티잉 그라운드의 상태 등의 골프 스코어와 관계가 있는 핵심적인 물리적 환경에 대한 세심한 관리가 요구된다.
This study was conducted to verify the effect of service quality of golf courses on place attachment and customer behavior. The results of this study are as follows. First, service quality of golf course (tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy) had a partially positive effect on place attachment. Second, service quality of golf course (tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy) partially had a positive effect on customer behaviors. Third, in the relationship between golf course service quality (tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy) and customer behavior, place attachment had a partly mediating role. Among the sub-factors of service quality, place attachment had a mediating role only in the relationship between tangibles and customer behavior. It is most important to improve the physical environment corresponding to the tangibles among the sub-factors of service quality of golf course, and it is necessary to divide the physical environment of the golf course into golf-related factors and a non-golf related factor and operate it according to the needs of golfers. Therefore, in the case of a golf course, careful management of the core physical environment related to the golf score, such as the condition and speed of the green, the condition of the grass of the fairway, the condition of the bunker, the appropriateness of the rough, and the condition of the teeing ground is required.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :2
  • Pages :103-116