All Issue

2021 Vol.9, Issue 2 Preview Page

Research Article

30 June 2021. pp. 93-102
Abstract
정보통신의 발전은 다양한 분야에서 사람들의 삶을 과거와 다른 양상으로 바꿔 놓고 있다. 특히 4차 산업혁명시대로 불리는 현재는 혁명이라는 말이 어울리게 5G를 기반으로 과거의 패턴과 확연히 다른 지능형, 실감형 디지털 세상이 사회 전반에 깊숙이 자리 잡아가고 있다. 2020년부터 시작된 Covid19는 온텍트로 표현되며 그 변화의 속도를 가속화시키고 있다. 일상의 접촉을 대신할 기술과 서비스가 제공되고 있으며, 이는 과거 현장의 참여가 중요시되던 공연 및 전시등의 문화생활에서도 선택이 아닌 강제참여로 변화되고 있다. 또한 주요 정보소비세대로 인식되는 밀레니엄과 Z 세대들은, 특히 스마트폰을 쥐고 태어났다는 Z세대는 온라인을 오프라인보다 더 자연스러운 정보의 습득, 사회관계형성 그리고 체험의 장으로 인식한다. 이런 변화에 부응하여 온라인 사용자들의 만족을 높이기 위한 연구가 지속되고 있으며, 특히 실감이라는 측면이 중요한 요인으로 인식되고 있다. 이 연구에서는 2D가 주를 이루는 온라인 가상 미술전시관에 실시간 반응형 3D웹을 적용하고, 플랫폼화하여 전시의 실감도와 사용자 편의를 높인 서비스를 기획, 개발한 결과물을 제시하였다.
The development of ICT is changing people’s lives in various fields from the past. Especially in the current era called as the 4th Industrial Revolution, intelligent and realistic digital worlds, those are distinctly different from past patterns, are deeply rooted in society with 5G as the word revolution. Covid19 era, starting in 2020, is expressed as a word of Ontact and accelerates the pace of change dramatically. Technologies and services are being provided to replace daily contact and cultural life such as performances and exhibitions where participation in the place was important in the past is being transformed to Ontact as compulsory. For generations expressed in Millennium and Z, especially for Generation Z, recognized as born holding a smartphone, online is regarded as a more natural method for information acquisition, social relationship formation, and experience accumulation. In response to this change, research continues to improve the satisfaction of online users, and in particular, the reality aspect is recognized as an important factor. In this study, real-time reactive 3D web will be applied to online virtual art exhibition halls to provide services that enhance the reality and user convenience of the exhibition.
References
  1. 박문경, 김재범, "미술관 관람객의 소통을 위한 가상미술관", 문화콘텐츠연구(8), pp.117-137, 2016.https://doi.org/10.34227/tjocc.2016..8.117
  2. 심보선, 강윤주, 전수환, "문화사회학적 견지에서 바라본 문화예술경영의 시론적 고찰", 문화와 사회, 한국문화사회학회, 제8권, p.65, 2010.https://doi.org/10.17328/kjcs.2010.8.1.002
  3. 김정란, https://www.lifein.news/news/articleView.html?idxno=11111, "언택트에서 온택트로, 갈등을 넘어서게 할 연결", 사회경제미디어, 2020.09.
  4. 양연경, "뉴노멀 시대의 문화 접근성 취약계층을 위한 온라인 전시 감상 서비스의 효과적인 융합 다이내믹스 연구", 한국과학예술융합학회, 제39권 제1호, pp.269-288, 2021.https://doi.org/10.17548/ksaf.2021.01.30.269
  5. 김지은, "미술로 행복한 삶 만든다", 문화체육관광부 보도자료, 2018.
  6. 이하나, "전시대관 서비스 웹플랫폼 구축을 위한 기초연구", Journal of Cultural Product & Design, Vol. 59, pp. 63-72, 2019.https://doi.org/10.18555/kicpd.2019.59.07
  7. 임혜경, "국립청주박물관의 온라인 전시 콘텐츠로 보는 비대면 시대의 박물관 전시", 내일을 여는 역사, pp.458-469, 2020.
  8. https://korea.googleblog.com/2020/12/2020-google-arts-culture.html.
  9. 오선애, "코로나19 팬데믹이 뮤지엄 전시공간에 미치는 영향", 조형디자인연구, pp.156-169, 2020.
  10. https://www.k-artmarket.kr/member/board/Report_BoardView.do?boardId=BRD_ID0001369, 2020.
  11. B. Sutton, "Three key Takeaways from the Hiscox Online Art Market Report", Artsy, July 7, 2020.
  12. (재)예술경영지원센터, "2020년 상반기 미술시장 실태조사 보고서", 2020.
  13. 박영준, 최병철, "실감미디어 영상의 목적지, 디지털 홀로그램", KISTEP(한국과학기술 평가원) Issue Paper, 통권 제267호, pp.1-38, 2019.
  14. 김영익, "기술수용모형을 적용한 품질기능 전개기반의 혼합현실 기술요인 연구", 제주대학교 대학원, 박사학위논문, 2021.
  15. European Commission, "Public Consultation on the Regulatory Environment for Platforms, Online Intermediaries, Data and Cloud Computing and the Collaborative Economy", 2015.>
Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :2
  • Pages :93-102