All Issue

2021 Vol.9, Issue 3 Preview Page

Research Article

September 2021. pp. 17-25
Abstract
본 연구는 경영컨설팅 관련 국가자격사인 경영지도사와 글로벌 자격사인 국제공인경영컨설턴트(ICMCI CMC) 경영컨설턴트들을 대상으로 ‘경영컨설턴트의 역량과 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향’에 대하여 실증분석 하였다. 분석을 위해 국가자격사인 경영지도사와 글로벌 자격사인 국제공인경영컨설턴트(ICMCI CMC)들을 대상으로 2019년 9월 26일에서 2019년 10월 24일까지 구글 인터넷에서 설문조사하여 259명의 응답자 중에서 38개의 결측치를 제외하고, 221명의 응답 자료를 분석하였다. 실증분석 결과 첫째, 경영컨설턴트의 능력이 긍정심리자본의 영향관계에서 희망과 자기효능감은 유의미(+)하나, 복원력과 낙관주의에서는 영향을 미치지(-) 않았다. 둘째, 경영컨설턴트의 역량 중 지식과 자세는 긍정심리자본에 유의미(+)한 영향을 미쳤다. 셋째, 긍정심리자본의 자기효능감과 낙관주의, 희망, 복원력 모두가 직무만족에 유의미(+)한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 긍정심리자본과 경영컨설턴트의 역량이 직무만족 사이에서 유의미(+)한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to empirically analyze the effects of management consultants’ capabilities and positive psychological capital on job satisfaction. Through this, we will examine how management consultant ability, knowledge, attitude, which are sub-factors of management consultant competence; self-efficacy, optimism, hope, and resilience, sub-factors of positive psychological capital, affect job satisfaction. In order to analyze this study, the study subjects were selected and executed by Google Survey from September 26, 2019 to October 24, 2019, targeting Citified Management Consultants who are nationally qualified nationally and internationally qualified ICMCI CMC consultants. Although this research has been conducted on the consultant’s competence and self-efficacy, there have been few studies on the four sub-factors of competency and positive psychological capital, self-efficacy, optimism, hope and resilience. The effect of efficacy on job satisfaction is great significance. If the results of this study provide a program to cultivate positive psychological capital of management consultants, management consultants will be satisfied with their job and, if they are satisfied with their job, consultants working in the consulting industry with consulting certification will be more active in their works. for contribution to the development of Korean SMEs.
References
  1. https://www.cmc-global.org/sites/default/files/public/appendix_1_-_specimen_cmc_competence_framework_cmc002.pdf, ICMCI, Appendix 1, 2014, PP.01.
  2. 김광용, 김명섭, 이채언, 이용희, "비즈니스 컨설팅서비스의 이해와 활용", 도서출판 청람, 2008.
  3. C. M. Youssef, and F. Luthans, "Positive Organizational Behavior in the Workplace: The Impact of Hope, Optimism, and Resilience", Journal of Management, Vol. 33, No. 5, pp. 774-800, 2007.https://doi.org/10.1177/0149206307305562
  4. https://www.kmtca.or.kr/?p=24
  5. https://www.kmtca.or.kr/?p=21
  6. 이봉휘, "경영컨설턴트의 역량과 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구", 서경대학교 대학원 박사학위논문, 2002.
  7. https://www.kmtca.or.kr/?p=116
  8. D. C. McClelland, "Testing for Competence Rather Than for "Intelligence"", American Psychologist, Vol. 28, No. 1, pp. 1-14, 1973.https://doi.org/10.1037/h0034092PMid:4684069
  9. M. E. P. Seligman, "Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being", New York: Free Press, 2011.
  10. 권석만, "인간의 긍정적 성품: 긍정심리학의 관점", 학지사, 2017.
  11. F. Luthans, and B. J. Avolio, "The "Point" of Positive Organizational Behavior", Journal of Organizational Behavior, Vol. 30, No. 2, pp. 291-307, 2009.https://doi.org/10.1002/job.589
  12. E. A. Locke, "The Nature and Causes of Job Satisfaction", In M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Chicago, IL: Rand McNally, pp. 1297-1343, 1976.
  13. R. W. Beatty, and C. E. Schneier, "Personnel Administration: An Experiential/Skill-Building Approach (2nd Eds.)", Addison-Wesley Publishing Company, pp. 193-198, 1981.
  14. 김왕용, "제4차산업 혁명시대의 경영컨설팅 혁명 P&P에서 경영컨설팅", 북넷, 2017.
Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :3
  • Pages :17-25