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언택트 시대의 소비유형의 변화로 SNS 및 포털 사이트에서 다양한 유형의 광고가 확대되고 있다. 인스타그램 광고 유형에 따른 소비자 인식연구에서 광고요소와 광고유형에 따라 소비자의 관심도 및 호감도를 실증분석한 결과 인스타그램 광고는 관심이 높을수록, 여성이 남성보다 구매 빈도 및 만족도 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 인스타그램 광고요소는 타이포그래피, 일러스트, 사진, 리뷰를 중요하게 생각하고, 광고유형은 직관적인 텍스트 중심, 리뷰, 제품사진 중심의 광고에 호감을 보이고 있었다. 소비자들은 광고표현에 있어 신뢰도가 포함된 정량적 수치의 텍스트와 사용후기, 제품 및 브랜드 이미지를 시각적으로 표현한 광고를 선호하고, 리뷰중심의 광고는 50대 이상과 주부들에게 높은 호감을, 대학원 이상의 학력에서 직관적 텍스트 중심 광고에 호감을 보이고 광고에 대한 신뢰도가 높았다. 인스타그램은 10대들에게는 관심도가 낮은 것으로 나타났다. 인스타그램 사용자의 관심 분야는 패션, 푸드, 뷰티의 순으로 나타났다. 남성은 자동차, 여성은 패션에 관심이 높으며, 10대는 패션과 영화, 20-30대는 패션, 40대는 여행과 푸드, 50대 이상에서 푸드가 높은 관심을 보였다. 이러한 실증분석 결과가 SNS광고의 기초 자료로 활용되어 소비자들에게 관심과 신뢰가 높은 SNS 광고 제작에 도움이 되길 기대해 본다.
With the transition of consumption patterns in the ‘Untact Era’, various types of advertisement have been widely expanded in SNS and portal sites. Through an empirical research on consumer’s perceptions based on Instagram advertising formats, we analyzed the level of interest and favorability. Women tend to have higher purchasing frequency, satisfaction, and reliability than men. People with a high level of interest are more likely to have higher frequency, satisfaction, and reliability. Instagram ads consider typography, illustration, photo, and product review as important factors. Types of advertising formats are mostly focused on intuitive text, product review, and photo. Consumers have a higher preference for reliable quantitative data and reviews. Furthermore, advertisement that visually expresses brand image is preferred. Advertisement based on reviews are preferred in the housewives and over 50s. People with post-graduate degrees showed high preferences in intuitive text advertisement. Teenagers tend to have a low level of interest in using Instagram. The main fields of interest on Instagram are fashion, food, and beauty in order. Men tend to choose a car as a major interest, women choose fashion. Fashion and movies are preferred in teenagers. Their 20s and 30s showed high preferences in fashion. Travel and food are preferred in 40s. Food is preferred in over 50s. We expect that the results presented through this empirical analysis will be used as basic data for SNS advertisement and will help to vitalize the reliable SNS advertisement production.
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- Publisher :The Society of Convergence Knowledge
- Publisher(Ko) :융복합지식학회
- Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
- Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
- Volume : 9
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- Pages :147-157
- DOI :https://doi.org/10.22716/sckt.2021.9.4.051