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2021 Vol.9, Issue 4 Preview Page

Research Article

31 December 2021. pp. 135-146
Abstract
본 연구는 MZ세대의 골프연습장 선택요인이 고객만족 및 추천의사에 미치는 영향을 검증하기 위하여 수행되었으며, 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 골프연습장의 선택요인(편의성, 비용, 시설, 프로그램)의 하위요인 중 시설요인만 고객만족에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프연습장의 선택요인(편의성, 비용, 시설, 프로그램)의 하위요인 중 비용과 시설요인만 추천의사에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 추천의사에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 골프연습장의 선택요인(편의성, 비용, 시설, 프로그램)의 하위요인 중 비용요인과 추천의사의 영향관계에서만 고객만족은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 MZ세대 골퍼의 특징을 요약해 보면 첫째, SNS를 통하여 남에게 적극적으로 보여주는 활동을 하면서 소통하기 때문에 골프연습장의 물리적 환경에 대하여 중요하게 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 인터넷에 익숙하고 가격비교를 통한 합리적인 소비에 대하여 매우 중요하게 인식하고 있기 때문에 이에 맞는 가격구성 등의 전략이 필요하다는 연구의 결과이다.
This study was conducted to verify the effect of MZ generation’s golf practice facility’s selection attributes on customer satisfaction and intention to recommend. The results of this study are as follows. First, Selection attributes (convenience, cost, facility, program) of golf practice facility, only the facility factor was found to have a positive effect on customer satisfaction. Second, Selection attributes (convenience, cost, facility, program) of golf practice facility, only cost, and facility factors were found to have a positive effect on intention to recommend. Third, Customer satisfaction was found to have a positive effect on intention to recommend. Fourth, Selection attributes (convenience, cost, facility, program) of golf practice facility, customer satisfaction was found to have a mediating effect only in the relationship between the cost factor and intention to recommend. As the summary of a characteristic of MZ generation golfers is as follows. First, it was found that the physical environment in golf practice facility was recognized as important because they communicate while actively showing others through SNS. Second, it is the result of the study that because they are familiar with the internet and recognize that rational consumption through price comparison is very important, a strategy such as a price composition is necessary.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :4
  • Pages :135-146