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2021 Vol.9, Issue 3 Preview Page

Research Article

September 2021. pp. 105-114
Abstract
본 연구에서는 중년 남성의 여러 가지 특성과 학습의 요인, 은퇴 후 심리 ‧ 정신적 안정과 생애전환을 위한 진지한 여가스포츠 활동으로 드론 교육 경험에 대해 심층인터뷰를 진행하여 중년남성의 여가스포츠에 대한 발전 방향을 모색하고자 한다. 아울러 분석 내용을 토대로 향후 중년 남성의 진지한 여가문화와 스포츠에 대한 미래지향적인 의식을 정립하고 새로운 스포츠 교육 컨텐츠 개발에도 기여하고자 한다. 본 연구를 위해 질적연구방법을 채택하여 진행하였으며 인터뷰는 2019년 1월 한달동안 시행되었다. 인터뷰 대상은 드론교육 프로그램에 참여한 적이 있는 30대부터 60대까지 중년남성들이었고, 개별 인터뷰는 대략 60분~90분 정도 소요되었다. 인터뷰는 내러티브(narrative)적 인터뷰기법으로 진행하였으나 연구문제에 의거하여 특정이슈에 대해서는 사전에 준비한 질문에 따라 반구조화(semi-structured) 형식을 추가로 사용하였다. Stebbins(1982)의 ‘진지한 여가’의 구성요소를 분석틀로 하여 연구 참여자들과의 심층면담과 참여관찰을 통해 얻은 자료를 지속적으로 읽고 분석하여 개념을 도출하였다. 결과는 4개의 상위범주와 9개의 하위범주로 정리되었다. 상위범주로는 계기, 노력, 인내, 발전이며, 하위범주로는 시작의 계기, 지속가능 계기, 활동감, 힘겨움, 열정, 성취감, 제약, 성취욕, 변화가 도출되었다.
In this study, we conducted an in-depth interview on the drone education experience as a serious leisure sports activity for various characteristics and learning factors of middle-aged men, psychological and mental stability after retirement, and life change to determine the development direction of leisure sports for middle-aged men. want to explore In addition, based on the analysis, it is intended to establish a future-oriented awareness of serious leisure culture and sports for middle-aged men in the future, and to contribute to the development of new sports education contents. For this study, a qualitative research method was adopted and the interview was conducted during the month of January 2019. The interview subjects were middle-aged men in their 30s to 60s who had participated in a drone education program, and the individual interviews took about 60 to 90 minutes. The interview was conducted in a narrative interview technique, but a semi-structured format was additionally used according to the questions prepared in advance for specific issues based on the research question. The concepts were organized by continuously reading and analyzing the data obtained through in-depth interviews and participatory observations with the study participants, and the groups were categorized into upper and lower categories. Through this process, 4 super-categories and 9 sub-categories were derived. The upper category is opportunity, effort, perseverance, and development, and the lower category is the opportunity for beginning, sustainability, activity, hardship, passion, sense of achievement, restriction, desire for achievement, and change.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :3
  • Pages :105-114