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2021 Vol.9, Issue 1 Preview Page

Research Article

31 March 2021. pp. 65-73
Abstract
최근 뷰티산업은 경제발전과 더불어 생활 수준이 높아지고 인간의 아름다움에 대한 욕구 증가와 K뷰티의 해외시장 진출 등으로 꾸준히 성장하고 있다. 그러나 이러한 외적 성장에도 불구하고 급속한 환경변화와 과열 경쟁, 해외 프랜차이즈의 국내시장 진출 등으로 인해 갈수록 경쟁이 심화되고 있다. 이제 뷰티업도 과도한 경쟁을 피할 수 없는 현실이 되었고, 단순기술 위주의 운영만으로는 생존할 수 없게 되었다. 특히 뷰티산업은 같은 공간에서 대면을 통한 생산과 소비가 동시에 이루어지는 특성 때문에 종업원의 인적서비스에 대한 의존도가 매우 높아 고객서비스를 수행하는 종업원의 태도나 기술력에 따라 서비스품질 수준이 결정된다. 따라서 본 연구는 뷰티 내부마케팅 활동이 직무만족 및 고객지향성에 미치는 영향을 심도있게 분석하였다. 분석결과, 뷰티업은 내부마케팅, 직무만족, 고객지향성이 구조적으로 밀접한 관련이 있으므로 뷰티 관리자는 종업원들의 필요와 욕구를 세밀하게 파악하여 보상제도, 권한위임 등을 개선하여 차별화된 전략을 수립하는 것이 바람직하다. 또한 고객만족 실현을 위해 효율적인 인력관리로 종업원들의 직무만족도를 높여 고객서비스의 질을 개선하려는 노력이 무엇보다 중요하다고 볼 수 있다.
In recent years, the beauty industry has grown steadily due to an increase in living standards along with economic development, an increase in human desire for beauty, and K-beauty’s entry into overseas markets. However, despite such external growth, competition is intensifying due to rapid environmental changes, overheated competition, and overseas franchise entry into the domestic market. Now, the beauty industry has become a reality in which excessive competition cannot be avoided, and simple technology-oriented operation cannot survival. Therefore, this study analyzed the effect of internal marketing activities on job satisfaction and customer orientation. As a result of the analysis, since the beauty industry is structurally closely related to internal marketing, job satisfaction, and customer orientation, the beauty manager first establishes a differentiated strategy that takes into account the compensation system, delegation of authority, etc. It can be seen that it is desirable to do it. In addition, efforts to improve the quality of service by enhancing the job satisfaction of employees through efficient manpower management to realize customer satisfaction can be seen as the most important.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 9
  • No :1
  • Pages :65-73