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2025 Vol.13, Issue 1 Preview Page

Research Article

30 March 2025. pp. 15-24
Abstract
본 연구는 텍스트 마이닝과 설문조사를 활용하여 소비자의 ESG(Environmental, Social, Governance) 인식과 점자표기를 통한 접근성에 대한 반응을 분석하는 것을 목적으로 한다. 텍스트 마이닝 기법을 사용해 빅카인즈 데이터를 분석함으로써 ESG와 관련된 주요 키워드를 도출하고, 소비자의 심층적인 반응을 확인하였다. 이를 위해, 190명으로부터 수집한 설문 데이터를 구조방정식모형으로 분석하였다. 분석 결과, ESG 경영활동은 기업태도와 고객참여행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 기업태도와 고객참여행동은 각각 만족도와 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과는 기업들이 ESG 활동을 보다 포괄적으로 수행하고, 점자표기 등 접근성 향상 방안을 도입하는 데 실질적인 시사점을 제공할 수 있다. 더불어, 기업이 사회적 책임을 다하면서 동시에 브랜드 이미지를 강화할 수 있는 효과적인 마케팅 전략을 모색하는 데 기여할 것으로 기대된다.
This study aims to analyze consumers' perceptions of ESG(Environmental, Social, and Governance) and their responses to accessibility improvements through braille labeling using text mining and surveys. By employing text mining techniques, we analyzed BIGKinds data to extract key keywords related to ESG and gain in-depth insights into consumer reactions. To this end, survey data collected from 190 participants was analyzed using structural equation modeling. The results revealed that ESG management activities significantly influence corporate attitudes and customer engagement behaviors. Furthermore, corporate attitudes and customer engagement behaviors positively affect satisfaction and usage intentions, respectively. The findings of this study provide practical implications for companies to implement ESG activities more comprehensively and adopt accessibility enhancement measures such as braille labeling. Additionally, it is expected to contribute to the development of effective marketing strategies that enable companies to fulfill their social responsibilities while simultaneously enhancing their brand image.
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Information
  • Publisher :The Society of Convergence Knowledge
  • Publisher(Ko) :융복합지식학회
  • Journal Title :The Society of Convergence Knowledge Transactions
  • Journal Title(Ko) :융복합지식학회논문지
  • Volume : 13
  • No :1
  • Pages :15-24